Γενικές κατευθύνσεις προς Μπασισταράδες και όχι μόνο!

Wednesday, February 10, 2016 - 20:00
  1. Η ζωή δεν είναι άδικη ή δίκαιη, καλή ή κακή είναι αυτό που είναι. Τίποτα κατασκευασμένο στο μυαλό μας, δεν είναι κάποια γνώμη, άποψη ή σκέψη…. ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ! Το ίδιο και η μουσική. Δεν είναι το βίντεο κλιπ στο Mtv, είναι αυτό που παίζεις στο μπαρ, στο μπαράκι, στο θέατρο, στην αρένα, στην μουσική σκηνή και κάποιος σε ακούει με γουρλωμένα μάτια.
     
  2. Κανείς δεν μας χρωστάει τίποτα. Όσο και αν μελετήσουμε, όσο και αν ταλαιπωρηθούμε, όσα κι αν θυσιάσουμε…. Δεν μας χρωστάει κανείς, τίποτα. Ούτε η κοινωνία, ούτε οι γονείς, ούτε οι φίλοι, ούτε η μουσική. Το κάναμε και το κάνουμε γιατί απλώς δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς.
     
  3. Σκοπός δεν είναι η τελειότητα, αλλά η πρόοδος. Πρώτον δεν υπάρχει τελειότητα, άρα θα ήταν απλώς ένα κυνήγι φαντασμάτων και δεύτερον πρέπει να χαιρόμαστε την εξέλιξη μας, την πρόοδο μας. Να καμαρώνουμε, να την μετράμε, να την επαληθεύουμε και να την αυξάνουμε. Είτε ως επαγγελματίες ή ως ερασιτέχνες.
     
  4. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες, σε περίπτωση που δεν έρχεται η πρόοδος. Προφανώς δεν την θέλουμε. Και δυστυχώς δεν θα έρθει ποτέ ακούραστα. Ξέρετε ποιο είναι το πιο κοινό χαρακτηριστικό των ανθρώπων? Η τεμπελιά! Αν σας φαίνεται βαρύς ο όρος χαρακτηρισμός θα το θέσω ως: Η αντίδραση στην αλλαγή. Αν και αυτό σας φαίνεται πολύ αφηρημένο τότε: Η αποφυγή οποιασδήποτε ταλαιπωρίας. Και το χειρότερο είναι όταν η αποφυγή γίνεται συνειδητοποιημένα, ξέροντας πολύ καλά ότι απλώς αποφεύγουμε την πρόοδο.
     
  5. Τα λάθη δεν είναι κακό. Είναι σημαντικό να κάνουμε λάθη. Σκεφτείτε την έννοια του λάθους που έχει μπει στο μυαλό μας στο εκπαιδευτικό περιβάλλον της χώρας μας. Το λάθος τιμωρείται, παίρνει χαμηλή βαθμολογία, αντιμετωπίζεται «ρατσιστικά». Η πραγματική σημασία είναι ότι ο εγκέφαλός μας μέχρι να κάνει κάτι σωστά δοκιμάζει πρώτα. Και μετά μετράει το αποτέλεσμα. «Δεν ήταν πολύ καλό, ωραία την επόμενη εβδομάδα θα γίνει καλύτερο» και πάει λέγοντας. Αν δεν δοκιμάσω, δεν θα μάθω. Μαθαίνω δοκιμάζοντας, μετρώντας, αναλύοντας και ξαναδοκιμάζοντας, κάνοντας λάθη.
     
  6. Όλα αρχίζουν ιδεαλιστικά, μετά γίνονται επαναστατικά και στο τέλος καταλήγουμε στην κοινή ποταπή αλήθεια του ανθρώπινου γένους, πρέπει να βγάλω λεφτά. Αν αρχίσετε με πρωταρχική σκέψη το χρήμα, καλά θα κάνετε, απλά όταν μεγαλώσετε μην γκρινιάξετε ότι δεν αναπτυχθήκατε καλλιτεχνικά. Αν είστε ιδεαλιστής μην παραπονεθείτε ότι δεν έχετε χρήματα να πληρώσετε το νοίκι σας. Ότι επιλογές και να κάνετε, να κάνετε αυτές που σας εκφράζουν ως προσωπικότητες και χαρακτήρες. Για να το μάθετε αυτό, το ποιοι είστε δηλαδή, θα πρέπει να δοκιμάσετε. Και το ένα και το άλλο και τον ιδεαλισμό και το χρήμα. Όταν θέλετε να κατανοήσετε το τι σας κάνει καλό ή κακό, μην επαναπαυτείτε μόνο στις σκέψεις σας ή στα αισθήματά σας. Ακούστε τι λέει το σώμα σας. Οτιδήποτε αισθηματικό και εγκεφαλικό εκφράζεται μέσα από το σώμα μας. Διαβάστε τις αντιδράσεις του σώματός σας, πως είναι το στομάχι σας, η δύναμή σας, η αντοχή σας, η διαύγεια σας, η διάθεση σας κτλ.
     
  7. Αν ψάχνετε να βρείτε τις ρίζες της μουσικής που μελετάτε ή θέλετε να παίξετε, δηλαδή αν θέλετε να ψαχτείτε σε βάθος τότε ασχοληθείτε με τις παραδοσιακές μουσικές. Όχι δεν εννοώ να μάθετε ούτι, εννοώ να μελετήσετε και να ερευνήσετε τις παραδόσεις. Εκεί βρίσκετε το DNA του κάθε στυλ και είδους. Επίσης είναι πολύ χρήσιμο να επιστρέφουμε και να μελετάμε πράγματα του παρελθόντος, διαβάζουμε ιστορία για να βιώσουμε πιο συνειδητοποιημένα το μέλλον.
     
  8. Το να ασχολείται κάποιος με την μουσική ερασιτεχνικά είναι πολύ σημαντικό. Ο ερασιτέχνης είναι ο «εκπαιδευμένος ακροατής» τον οποίο οι επαγγελματίες θα πρέπει να ευχαριστήσουν. Είναι ο μέσος όρος με τον οποίο ο επαγγελματίας θα πρέπει να διαφέρει. Και δεν το λέω υποτιμητικά. Όσο πιο ψηλά είναι ο μέσος όρος τόσο καλύτερους επαγγελματίες θα έχουμε. Ο ερασιτέχνης είναι η προσωποποίηση της τίμιας προσπάθειας για την κατανόηση της αγάπης προς την μουσική. Ο ερασιτέχνης μουσικός είναι η βάση της παιδείας μας. Μακάρι να ήταν το 80% του κόσμου ερασιτέχνες μουσικοί. Η μουσική τότε θα ήταν σπουδαιότερη στο μεγαλύτερο μέρος της.
     
  9. Η επιθυμία μας να μας σέβονται για τις καλλιτεχνικές επιλογές μας είναι ορθή όταν σεβόμαστε και εμείς τις επιλογές των άλλων. Πολλές φιλίες χαλάνε, πολλά συγκροτήματα διαλύονται γιατί απλώς οι άνθρωποι μπορεί να θέλουν διαφορετικά πράγματα. Είναι καλό να είμαστε προετοιμασμένοι για τις αλλαγές που μας συμβαίνουν και που συμβαίνουν και στους άλλους. Η ακρόαση και η δημιουργία της μουσικής δεν θα πρέπει να είναι οπαδισμός, είναι μία επιλογή.
     
  10. Η μελέτη κάνει καλό. Είναι ουσιαστικά μία παρατήρηση. Παρατηρώ τον εαυτό μου. Ξέρετε, το να παίζεις μπάσο ή κάποιο άλλο όργανο είναι ένα είδος δεξιότητας. Για να αποκτηθεί θα πρέπει να παρατηρούμε τον εαυτό μας. Ο δάσκαλος, μας παρατηρεί και μας διορθώνει μέχρι να καταφέρουμε να το κάνουμε μόνοι μας. Και η παρατήρηση είναι μια ικανότητα που μαθαίνεται. Όταν είμαστε έτοιμοι να παρατηρήσουμε και να διορθώσουμε τον εαυτό μας, δηλαδή να ξέρουμε πως μαθαίνουμε, τότε δεν χρειαζόμαστε δάσκαλο, τουλάχιστον σε εντατικό επίπεδο. Μέχρι τότε όμως, τον χρειαζόμαστε.
     
  11. Επίσης η μελέτη έχει να κάνει πολύ με την επανάληψη. Όχι για κανέναν άλλο λόγο, απλώς έτσι λειτουργεί ο εγκέφαλός μας. Θέλει χρόνο να μπορώ να χρησιμοποιήσω μία δεξιότητα για να εκφράσω συναισθήματα. Και θέλει πολύ επανάληψη, σε κινήσεις, σε διάβασμα, σε ασκήσεις, σε Live παίξιμο. Δεν είναι ο όγκος των πληροφοριών το δύσκολο κομμάτι της μουσικής. Είναι ο χρόνος που χρειάζεται να επαναλαμβάνω κάτι μέχρι να μου γίνει βίωμα. Το ταλέντο θα σε γλιτώσει από χρόνο, αλλά όταν η θέληση είναι μεγαλύτερη από την έλλειψη του ταλέντου τότε και πάλι η δουλειά θα γίνει. Μπορεί να πάρει λίγο χρόνο παραπάνω αλλά θα γίνει. Επανάληψη λοιπόν!
     
  12. Η επαφή με άλλους μουσικούς είναι αυτό που κάνει το ωδείο ή μία σχολή να έχει δυνατότερη ισχύ από τα ιδιαίτερα. Ρωτήστε άλλους μουσικούς, που παίζουν άλλα όργανα, πηγαίνετε σε σεμινάρια, μην ντρέπεστε για το ότι είστε μαθητές… ΡΩΤΑΤΕ του πάντες για τα πάντα. Οι περισσότεροι μουσικοί και δάσκαλοι κολακεύονται όταν τους ρωτάτε πράγματα.  Επίσης διαβάζετε συνεντεύξεις άλλων σπουδαίων μουσικών που δεν μπορείτε να έχετε προσωπική επαφή, γιατί προφανώς θα είναι στην Αμερική. Διαβάστε τι έχουν πει σε περιοδικά ή ραδιοφωνικούς σταθμούς, ψάξτε στο internet και εκεί μπορεί να βρείτε απαντήσεις σε ερωτήματα.
     
  13. Και τελευταίο και σημαντικότερο. Να παίζετε μουσική. Συνέχεια! Με μπάντες, σε Jam sessions, κάντε το δικό σας project, οργανωθείτε και παίξτε με άλλους. Ρισκάρετε, παίξτε με καλύτερους μουσικούς αλλά και με ισάξιους. Να παίζετε με πολλούς διαφορετικούς μουσικούς, κάνει καλό και σας κάνει εξυπνότερους. Βγείτε από το “comfort zone" και ρισκάρετε, εκτεθείτε! Η εμπειρία που θα μαζέψετε θα σας κάνει καλύτερους μουσικούς!

Μιχάλης Ευδαίμων

Μιχάλης Ευδαίμων: Μπασίστας - Συνθέτης - Συγγραφέας
 
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Έκανε μαθήματα με τον Γιώτη Κιουρτσόγλου, τον Γιώργο Φακανά, τον Antony Jackson. Clinics από τους Tom Kenedy, Victor Wooten, Mike Stern, Billy Sheehan.